رشته فیزیوتراپی،درآمد مراکز فیزیوتراپی،درآمد فیزیوتراپیست ها ایران

در این مقاله قصد داریم رشته فیزیوتراپی از تمامی منظرها از رشته فیزیوتراپی تا درآمد مراکز فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست ها مورد بررسی قرار دهیم.
درآمد فیزیوتراپی ها، درآمد فیزیوتراپیست ها، آیا رشته فیزیوتراپی خوبه، مواد امتحانی دکترای فیزیوتراپی

آیا رشته فیزیوتراپی خوبه

بستگی دارد از چه زاویه ای به رشته فیزیوتراپی  نگاه می کنید و چه انتظاری از این رشته برای خود دارید.اگر از دید اقتصادی به این رشته نگاه می کنید باید خدمت شما عرض کنم هر چقدر در زمان سفر می کنیم و به آینده می رویم رشته فیزیوتراپی برای جامعه ای که در آینده جز جوامع پیر محسوب می شود، لازم می باشد و از طرف دیگر اهمیت خود فیزیوتراپی در حال حاضر به جایگاه اصلی خود در کشور نرسیده و هنوز زمان نیاز داریم تا این رشته به بلوغ خود در فهم مردم برسد، بنابراین به شرایط کاری این رشته می توان امیدوار بود.

پیشنهاد می کنم رشته ای را انتخاب کنید که عمیقا دوستش دارید و علاقمند هستید به آن، در صورتی که علاقمند به آن باشد بخاطر عشق و علاقه ای که به آن دارید به طور حتم بازار کار خوبی هم می توانید برای خود ایجاد کنید.

درآمد ماهیانه مراکز فیزیوتراپی

قبل از هر نکته ای باید یادآور بشوم وقتی صحبت از درآمد می شود موضوع بسیار مهم سودآوری می باشد.ممکن است درآمد کسی زیاد باشد اما هزینه های زیادی هم داشته باشد و در نهایت سود چندانی نصیب آن نشود.

درآمد ماهیانه مراکز فیزیوتراپی به چندین فاکتور مهم بستگی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

موقعیت مرکز فیزیوتراپی: موقعیت جغرافیایی کلینیک می تواند در درآمد مرکز تاثیر بسزایی داشته باشد، به طور حتم کسی که در شهرهای بزرگ فعالیت می کند درآمد بیشتری می تواند داشته باشد یا کلینیکی که در موقعیت بهتری قرار داد می تواند در درآمد آن تاثیر داشته باشد، وقتی صحبت از موقعیت می کنیم منظور محل پر تردد که شرایط مناسبی برای دیده شدن دارد، اما باید مخارج کلینیک هم در نظر بگیرید.

برندینگ و تبلیغات کلینیک: خیلی مهم است یک مرکز برای افزایش درآمد خود چه اقداماتی را انجام می دهد، ممکن است درآمد پایین به علت عدم تبلیغات و برندینگ یک کسب و کار باشد.

با توجه به توضیحات بالا، و با توجه به تجربه ای که بنده داشته ام، مراکزی که در شهرهای بزرگ در حال فعالیت می باشند اگر شرایط مکانی مناسب و مدیریت خوبی داشته باشند می توانند در ماهیانه 70 الی 100 میلیون سودآوری داشته باشند اما در شرایط معمول می تواند 10الی 20 سودآوری داشته باشند.

درآمد فیزیوتراپیست ها یا کارشناسان فیزیوتراپی چقدر می باشد

آخرین گفتگوی من در خرداد 1400 با خانمی که کارشناس فنی فیزیوتراپی می باشند و چندین سال سابقه کار دارد و در حال حاضر در تهران مشغول به فعالیت می باشند. سوال پرسیدم

در حال حاضر یک کارشناس فیزیوتراپی با کار در کلینیک فیزیوتراپی چقدر می تواند درآمد داشته باشد؟

پاسخ خانم کارشناس:در گذشته فیزیوتراپیست تازه فارغ التحصیل نمی توانست کلینیک فیزیوتراپی تاسیس کند اما قانون را تغییر دادند، بنابراین فیزیوتراپیست تازه فارغ التحصیل هم می تواند کلینیک تاسیس کند و می تواند مسئول فنی باشد، در ادامه بازگو کردن کارشناس فیزیوتراپیست در بازار کار 2 گروه می باشند، کارشناس فیزیوتراپی  و کارشناس فیزیوتراپی که مسئول فنی هم باشد، به همین دلیل درآمدها می تواند متفاوت باشد، اگر مسئول فنی باشد دستمزد بیشتری دریافت می کند، در نهایت 5 الی 10 میلیون می تواند دستمزد داشته باشند.

درآمد فیزیوتراپیست ها می تواند متغییر باشد اما در حال حاضر که این مطلب را ارائه می دهم یک فیزیوتراپیست معمولی، یعنی شخصی که به تازگی مدرک خود را گرفته و تجربه چندانی ندارد می تواند با درآمد ماهی تا 5میلیون تومان فعالیت خود را در یک مرکز فیزیوتراپی ادامه دهد، اما تجربیات شما و سابقه کاری شما می تواند درآمد بیشتری برای شما به وجود بیاورد، کمی صبور باشید و تجربه جمع آوری کنید.

همه مسئولین مراکز علاقمند هستند فیزیوتراپیستی را به خدمت بگیرند که تجربه کافی دارد و می توانند با خیال آسوده کار را به آنها بسپارند و حاضرند هزینه بیشتری پرداخت نمایند، بنابراین صبور باشید.

بازار رشته فیزیوتراپی چگونه است

رشته فیزیوتراپی هنوز جایگاه واقعی خود را در بین مردم و جامعه پیدا نکرده است.با توجه به آگاه شدن مردم به اهمیت رشته فیزیوتراپی در زندگی روزانه ما و اینکه فیزیوتراپی چه کمکی می تواند به ما بکند و چه خدماتی را می تواند به ما ارائه دهد قطعا تعداد مراکز فیزیوتراپی و مراجعین مراکز فیزیوتراپی بیشتر خواهد شد و وقتی مراکز فیزیوتراپی بیشتر شود قطعا نیاز به فیزیوتراپیست دارند،در کل بازار کار فیزیوتراپیست بد نیست و با توجه به اینکه
فیزیوتراپی یک تخصص می باشد فیزیوتراپیست می تواند بازار خود را به صورت فردی داشته باشند و برای خودشان کار کنند و به عنوان فیزیوتراپیست تخصصی در منزل کار خود را پیش ببرند.

مشخصات كلي رشته دانشگاهی فیزیوتراپی

با عنايت به اينكه درصدي از جمعيت هر كشوري را بطور معمول معلولين تشكيل مي‌دهند نياز به خدمات توانبخشي از جمله فيزيوتراپي مخصوصاً پس از انقلاب اسلامي و در خلال جنگ تحميلي بعلت افزايش تعداد معلولين مشهود واضح مي‌باشد، رشته فيزيوتراپي كه يكي از رشته‌هاي توانبخشي مي‌باشد در ايران از سابقه‌اي طولاني برخوردار نبوده و رشته‌اي نوپا است و امكانات آن فعلاً محدود است.
زير شاخه فيزيوتراپي با بررسي نحوه، آموزش فيزيوتراپي در بيش از 35 كشور جهان و مطالعه پيشنهادات ارسالي از سوي صاحبنظران و نظرخواهي از متخصصين توسط رسانه‌هاي گروهي و پرسشنامه و مشورت با افراد مختلف معايب و محاسن نظام قبلي را بررسي نموده و كوشيده است كه تا حد امكان در ابعاد مختلف ارائه آموزش و خدمات تغييرات اساسي ايجاد نمايد.

رشته فیزیوتراپی چیست و چه هدفی دارد

فيزيوتراپي رشته اي است كه با استفاده از عوامل فيزيكي (مثل گرما، سرما، نور، الكتريسيته و…) و عوامل مكانيكي (تمرينات و حركتهاي مختلف) در جهت كمك به درمان و بهبود يا بازگرداندن كار اعضاي بدن و هدايت بيمار براي استفاده از توانائي‌هاي باقيمانده و بدست آمده براي جبران هرچه بيشتر ناتوانائي‌ها
و محدوديت‌ها براي رسيدن به زندگي مستقل فرد معلول و بيمار در حد امكان كوشش مي‌نمايد.
هدف تربيت افرادي است كه متعهد و متخصص كه پس از طي دوره كارشناسي فيزيوتراپي بتوانند براساس تشخيص پزشك درمان فيزيكي بيماران را بعهده بگيرند.

آشنایی با کارشناسی رشته فیزیوتراپی

دوره كارشناسي فيزيوتراپي سال و نظام آموزشي آن مطابق آئين نامه آموزشي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي مصوب شورايعالي برنامه ريزي است.
دروس رشته فیزیوتراپی بصورت عملي، نظري – عملي و كارآموزي عرضه مي‌شود.

واحدهای درسی در رشته فیزیوتراپی

تعداد كل واحدهاي درسي براي دوره كارشناسي اين رشته 135 واحد درسي و 24 واحد كارآموزي در عرصه به شرح زير است:

  • دروس عمومي 20 واحد
  • دروس اختصاصي 91 واحد (دروس پايه 47 واحد و تخصصي 44 واحد)
  • كارآموزي در عرصه 24 واحد

توانایی های کارشناسان رشته فیزیوتراپی چیست

فارغ التحصيلان دوره كارشناسي مي‌توانند پس از تشخيص بيماري كه توسط پزشك صورت گرفته است فيزيوتراپي بيمار را بعهده بگيرند و نيز مي‌توانند بمنظور تأمين نيازهاي تحقيقاتي و آموزشي در زمينه فيزيوتراپي پس از احراز شرايط معين وارد دوره كارشناسي ارشد و تربيت مدرس شده، تحصيلات خود را ادامه دهند.

اهمیت رشته فیزیوتراپی در جامعه چیست

بيماريها، حوادث طبيعي (زلزله، سيل ، طوفان و…) گسترش زندگي ماشيني، تصادفات، جنگ،… باعث ايجاد معلوليتها و افزايش آن مي‌گردد و بطور متوسط درصدي حدود 10 % از جمعيت هر كشوري را طبق آمارهاي جهاني معلولين تشكيل مي‌دهند. كه تعداد زيادي از اينها به خدمات فيزيوتراپي نيازمندند، مخصوصاً در كشور اسلامي ما كه در نتيجه جنگ تحميلي تعداد معلولين افزون شده است و باتوجه به وسعت زياد مملكت و پراكندگي استانها و دوري آنها از مركز و نيز كمبود متخصص اين رشته در سطح جامعه نياز به گسترش برنامه‌هاي آموزشي و خدماتي فيزيوتراپي بخوبي احساس مي‌شود.

آشنایی با كارشناسي ارشد رشته فیزیوتراپی

باتوجه به نيازهاي آموزشي، درماني تحقيقاتي در سطح جامعه كنوني ايران كه با معلولين بجا مانده از مبارزات مردم شهيدپرور ايران با رژيم طاغوت و جنگ تحميلي آمريكا مواجه است و اين نياز به علت كمبودهاي آموزشي و تحقيقاتي بجائي رسيده است كه كادر آموزش فعلي دانشكده هاي توانبخشي، توانائي تربيت دانشجوي مورد نياز را ندارد. لازم به تذكر است كه تعداد فارغ التحصيلان توانبخشي در سطح كارشناسي ارشد كم بوده و جوابگوي نيازهاي آموزشي، پژوهشي اين رشته نمي‌باشد. از لحاظ درماني نيز در اين مقطع ارائه تكنيكهاي پيشرفته جديد و كامل تر امكان پذير است، لذا براي ارائه هرچه بهتر خدمات ذكر شده شاخه توانبخشي گروه پزشكي شورايعالي برنامه ريزي برنامه جديد را ارائه مي‌نمايد.

تعريف و هدف کارشناسی ارشد فیزیوتراپی

كارشناسي ارشد فيزيوتراپي يكي از رشته‌هاي توان بخشي است كه وظيفه آن شناخت حركات طبيعي و غيرطبيعي بدن و يافتن راه حل‌هاي درماني و اصلاحي حركات غيرطبيعي و كمك به معلول در جهت بهبود حركات از طريق هدايت او براي جبران ناتواني‌ها با كمك گرفتن از توانائي‌هاي باقيمانده و باز يافته با استفاده از عوامل فيزيكي و مكانيكي مي‌باشد.

هدف از کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی چیست

هدف تربيت افراد متعهد و كارآمدي است كه پس از طي اين دوره دانشگاهي تحت نظر پزشك متخصص قادر به تشخيص ضايعات حركتي (عصبي، عضلاني و استخواني) بدن انسان بوده و روشهاي درماني لازم را با ارائه و آموزش دهند.
دوره کارشناسی ارشد فیزیوتراپی 2 سال و نظام آموزش آن مطابق آئين نامه هاي آموزشي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي مصوب شورايعالي برنامه ريزي است. دروس بصورت نظري، عملي، نظري – عملي عرضه مي‌شود.

واحدهاي درسي کارشناسی ارشد فیزیوتراپی

تعداد كل واحدهاي درسي دوره كارشناسي ارشد فيزيوتراپي طبق جداول پيوست 32 واحد مي‌باشد.

  • دروس اجباري کارشناسی ارشد فیزیوتراپی 19 واحد
  • دروس اختياري 9 واحد
  • پايان نامه 4 واحد

توانایی کارشناسان ارشد رشته فیزیوتراپی

فارغ التحصيلان دوره كارشناسي ارشد فيزيوتراپي قادر به انجام امور زير خواهند بود

  • ارائه خدمات توانبخشي
  • استفاده از تكنيكهاي پيشرفته و موبيليزاسيون ستون فقرات و اندامها انجام تحقيقات و پژوهش جهت يافتن تكنيكهاي درماني جديدتر

شرایط ورود به دوره کارشناسی ارشد فیزیوتراپی

شرايط اختصاصي کنکور کارشناسی ارشد فیزیوتراپی

  • دارا بودن درجه كارشناسي در رشته‌هاي فيزيوتراپي و كار درماني

موفقيت در آزمون ورودي كه مفاد آن به شرح زير پيشنهاد مي‌گردد

  • آناتومي (اندامها، مغز و اعصاب و استخوان شناسي)
  • كينزيولوژي (حركت شناسي)
  • اعضاي مصنوعي و وسايل كمكي
  • اصول توان بخشي و طب فيزيكي
  • فيزيوتراپي در بيماريهاي مختلف
  • ارزشيابي و اندازه گيري
  • الكتروتراپي
  • اصول حركت درماني


پذيرفته شدگان رشته كار درماني بايستي 6 واحد الكتروتراپي (2 واحد نظري و 3 واحد عملي) و 6 واحد حركت درماني (3 واحد نظري و 3 واحد عملي)
و 5 واحد كارآموزي فيزيوتراپي را در سال اول بعنوان دروس پيشنهادي با نمره قبولي بگذرانند.

آشنایی با دكتراي رشته دانشگاهی فیزیوتراپی

مشخصات كلي، برنامه و سرفصل دوره دكتري (Ph.D) رشته فيزيوتراپي باتوجه به نيازهاي آموزشي، پژوهشي و درماني در زمينه‌هاي مختلف فيزيوتراپي در دانشگاهها‌، مراكز درمان و مؤسسات پژوهشي و به منظور نيل به استقلال علمي، جبران كمبود استاد در دانشگاهها و ارتقاء سطح علمي مدرسين اين رشته و كمك به ارزيابي و درمان بيماران طرح كلي دوره دكتراي فيزيوتراپي (Ph.D) ارائه مي‌گردد.

چرا باید دکترای فیزیوتراپی را بگیریم

دكتراي فيزيوتراپي به دوره‌اي اطلاق مي‌شود كه تحصيلات بالاتر از كارشناسي ارشد فيزيوتراپي را شامل شود و هدف از ايجاد آن تربيت افراي متخصص و مسلط به مطالب علمي و قادر به انجام پژوهش در رشته مربوطه مي‌باشد تا با بكارگيري روشهاي پيشرفته تحقيق و درمان در اين رشته آگاهي، كارآيي و مهارت علمي و عملي بالاتري را جهت آموزش، پژوهش بدست آورند.
محور اصلي فعاليتهاي دوره دكتراي فيزيوتراپي پژوهش و كسب تبحر در يكي از زمينه‌هاي عصبي – عضلاني، عضلاني – اسكلتي، قلبي – ريوي و بيومكانيك است و آموزش وسيله برطرف كردن كاستي‌هاي آموزشي دانشجويان اين دوره است تا راه را براي وصل به اهداف دوره هموار سازد.

مدت زمان مدرک دکترا فیزیوتراپی

حداكثر مدت مجاز تحصيل 5/4 سال است. درصورتيكه دانشجو در مدت مجاز تحصيل نتواند دروس خود را به پايان رسانيده و از رساله خود دفاع نمايد از ادامه تحصيل در آن رشته محروم مي‌شود.

درس های امتحانی کنکور دکترا فیزیوتراپی

  • فيزيوتراپي در انواع بيماريها مثل الكتروتراپي – تمرين درماني – اورنر – برونر – ارزشيابي و اندازه گيري (ضريب 4).
  • الكترونوروفيزيولوژي شامل: فيزيولوژي كار – نوروفيزيولوژي عصب و عضله (ضريب 2).
  • زبان تخصصي (ضريب 3)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *