زانویی منعطف با فیزیوتراپی

کدام موارد باعث به وجود آمدن احساس درد در زانو می شوند؟

آیا به تازگی عمل جراحی زانو داشته اید یا به علت بیماری آرتریت احساس درد یا سفتی در زانو دارید؟ممکن است به شما فیزیوتراپی زانو تجویز شود.
شما ممکن است احساس کنید که جابجایی اجسام و راه رفتن کمی برای شما مشکل باشد. اما اغلب فیزیوتراپی زانو ، با پیشنهاد پزشک شما باعث می شود که قدرت خود را به دست آورده و در مسیر بهبودی قرار گیرید.

در صورتی که عمل جراحی زانو انجام داده اید، پزشک شما احتمالا حداقل تا چند هفته، فیزیوتراپی زانو را به شما توصیه می کند تا به بهبودی شما کمک شود. درمانگر فیزیکی، راههایی را برای بازسازی قدرت و حرکت در پا و زانو پیش روی شما قرار می دهد.

فیزیوتراپی یا توانبخشی، می تواند درد مفاصل و عضلات را کاهش دهد. شما با یک درمانگر فیزیکی کار می کنید که این متخصص، از روش های مختلفی برای کمک به تقویت عضلات شما استفاده کرده و در حرکت دادن عضلات به شما کمک می کند.

در فیزیوتراپی، برخی موارد ممکن است صورت گیرد که شامل موارد زیر است:

تمرینات کششی

استفاده از یخ و حرارت

ماساژ سونوگرافی

تحریک الکتریکی عضلانی

تحریک الکتریکی عضلانی

زمانی که از فیزیوتراپی استفاده می کنید، تا حدود زیادی به روند بهبودی نزدیک می شوید و در بسیاری موارد هم نیازی به عمل جراحی نیست.

بنابراین شما می توانید مجددا کارهای روزمره سابق خود را انجام دهید. در اولین جلسه فیزیوتراپی زانو، فیزیوتراپ عملکرد زانوی شما را بررسی کرده و همچنین توازن، درد در زانو و درد در هنگام عقب و جلو بردن زانو را بررسی می کند.

به منظور کشف نقاط ضعف شما در بدن ، او ممکن است از شما بخواهد روی یک پا ایستاده یا پیاده روی کوتاهی بر روی یک تردمیل داشته باشید. او ممکن است توصیه کند که از عصا، واکر یا کفش مخصوص استفاده کنید تا از سقوط در خانه در هنگام بهبودی جلوگیری شود.

فیزیوتراپی زانو با دستگاه

فیزیوتراپی زانو گاه به کمک دستگاه انجام می شود. البته برخی لوازم هم وجود دارند که در درمان درد زانو ی بیمار کمک موثری می کنند.

این وسایل مانند، لوازم پزشکی فیزیکی شامل الکترودهای الکتروتراپی، الکترودهای یونی، بسته های گرم، بسته های سرد، کمربندهای شانه، کمربندهای مخصوص راه رفتن، واحدهای تحریک عضلانی، واحدهای فشرده سازی، توپ های ورزشی، ژل های الکتروتراپی و لوسیون. دستگاه فیزیوتراپی هم یکی ازموارد کمک رسان به منظور درمان بیمار است.

دستگاه فیزیوتراپی خودکار برای توانبخشی زانو، شامل یک وسیله قابل حمل و بدون وزن برای توانبخشی زانو در خانه است. طراحی جدید آن به عنوان یکی از ابزارهای نوآوری سیستماتیک است که در آن تمرکز کاهش وزن در نظر گرفته شده است.

چندین طرح زیبا برای طراحی اولیه وجود دارد که در آن طراحی، دستگاه می تواند با هر نوع صندلی مطابقت داشته باشد، کمربندهای باریک آن برای حفظ موقعیت پا، کنترل از راه دور، صفحه کلید مناسب، از ویژگی های این دستگاه ها است.

علاوه بر این، دستگاه به بیمار اجازه می دهد تا سرعت حرکت و زمان انجام تمرین را تنظیم کند. این دستگاه دارای حالت دستی و اتوماتیک برای بلند کردن پایه است که بر طبق میل بیمار تنطیم می شود.

همچنین این دستگاه، دارای حسگر حرکتی برای تشخیص حرکت عضلات و زانو است. این سنسورها باعث می شود که سیگنال را برای غیرفعال کردن موتور و برای حرکات پا به صورت بالعکس حرکت دهد. رابط کاربری گرافیکی نیزبرای نظارت بر بازیابی عملکرد بیمار وجود دارد.

فیزیوتراپی زانو بعد از عمل

ثبات وزنی که بعد از عمل جراحی زانوی خود دارید، به کار پزشک و روش او بستگی دارد. پزشک شما ممکن است پس از عمل جراحی، به شما توصیه کند تا پیاده روی کرده وبه بهبودی خود کمک کنید.

راههای مختلفی برای بازسازی زانو پس از جراحی وجود دارد، به طوری که دستورالعمل هایی که بعد از عمل جراحی انجام می دهید، بستگی به نظر پزشک شما و نحوه عمل جراحی در کلینیک درد دارد.

بعضی از پزشکان زانوی شما را پس از جراحی در دستگاهی قرار می دهند که از طریق آن می توانید به آرامی زانوی خود را خم کنید.

این حرکت مداوم غیر فعال یا CPM نامیده می شود. این کار، اغلب به همراه یک نوع درمان سرد استفاده می شود که ممکن است شامل جریان آب سردی باشد که از طریق شلنگ ها و پدال ها در اطراف زانوی برای درمان زانو درد شما جریان می یابد.

فیزیوتراپ شما ممکن است برنامه ای برای بررسی وضعیت شما در بیمارستان در همان روز یا روز بعد از جراحی صورت دهد که چگونه زانوی شما حرکت می کند، چقدر می توانید در رختخواب حرکت کنید، ایمنی هنگام بلند کردن و نشستن روی لبه تخت، و اینکه آیا می توانید شروع به راه رفتن کرده و یا اینکه وزن خود را روی زانوی خود قرار دهید.

همانطور که اعتماد به نفس و استقامت بیشتری در راه رفتن به دست می آورید، درمانگر به شما آموزش می دهد تا بتوانید از پله ها بالا و پایین بروید. شما می توانید یک سری تمرینات تقویتی برای ران و عضلات پا ایجاد کنید.

ممکن است فیزیوتراپ، یک تا دو بار به بررسی وضعیت شما بپردازد. شما می توانید حداقل سه تا چهار روز بعد از عمل در بیمارستان بمانید.

فیزیوتراپی زانو با لیزر

لیزر درمانی، یکی از درمانهای تهاجمی به شمار می رود. با این حال، اثربخشی این درمان هنوز بحث برانگیز است. اثر لیزر کم قدرت در کاهش درد و افزایش میزان حرکت زانو مشخص شده است.

در این کار لیزر کم قدرتی در زانو اعمال می شود. استفاده از لیزرهای کم قدرت برای درمان درد زانو و مفاصل تاثیر گذار است. تحریکات الکتریکی ضددرد به همراه تمرینات بر روی زانو صورت می گیرد.

فیزیوتراپی مینیسک زانو

فیزیوتراپی زانو مخصوص بیمارانی است که دچار آسیب در مینیسک زانو و تورم در زانو شده اند و شامل تمرینات تحرک برای افزایش دامنه حرکت در مفصل زانو ، تقویت تمرینات برای ایجاد ثبات و تمرینات عملکردی است که شکاف بین توانبخشی اصلی و بازگشت به وضعیت اولیه است.

در این روش تمرین ها به تدریج سخت تر می شوند.استفاده از زانو بند کشی و داروهای ضد التهاب کمک زیادی به بهبودی می کند.در صورت وجود درد و عدم بهبودی ،برنامه های توانبخشی به این بیماران کمک می کند. پیشرفت تمرینات با نوارهای مقاومت و در نهایت تمرینات پیلومتری خواهد بود.

فیزیوتراپی زانو در منزل

به طور کلی در صورتی که دچار مشکل زانو هستید و برنامه فیزیوتراپی زانو برای شما در نظر گرفته شده است، درمانگر فیزیکی احتمالا به شما یک برنامه تمرین خانگی می دهد که تقریبا هر بار که به کلینیک درد مراجعه می کنید، روند بهبودی شما بهتر شده باشد.

اما اگر از تمرین های کاربردی ساده در منزل استفاده می کنید، به طور کلی یک دستورکلی وجود دارد و آن این است که ابتدا با درد مواجه می شوید، سپس دامنه حرکت و پس از آن، قدرت و عملکرد زانو بررسی می شود. می توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

کاهش زانو درد

این کار می تواند در طی چند روز صورت گیرد تا متوجه شوید که درد زانو، کمی بهترشده است این تمرینات در منزل به راحتی صورت می گیرد.

در حین تمرین ، متوجه می شوید که کم کم به بهبودی نزدیک شده اید. سپس تمرینات را مستمر و بیشتر کرده و بر روی یک عضله خاص تمرکز کنید.

در صورت ایجاد تعادل ، می توانید با بلند کردن پا این کار را انجام دهید. این گونه تمرینات همان تمرینات عملکردی هستند. پای خود را روی زمین قرارداده و سعی کنید از زانوی خود و یا مچ پا برای انجام تمرین استفاده کنید. بنابراین شما از هفته اول تمرین به هفته دوم و سوم حرکت می کنیدو احتمالا در هفته چهارم شما به تمرینات عملکردی بهتری می رسید.

منبع: isokineticsinc.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *